Zon, zee, strand en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Camille Ferrari - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Camille Ferrari - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand en vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Camille

11 November 2014 | Mozambique, Inhambane

Lieve allemaal,

Uitstelgedrag, ook hier in Afrika bestaat dat. Ik ben ondertussen al ruim een week weer terug uit Mozambique en ik heb nog steeds geen nieuwe blog geschreven. Hoog tijd dus om jullie nu weer een beetje bij te praten.

Van zondag 26 oktober tot en met zaterdag 1 november zijn we met onze groep naar Mozambique geweest. We waren hier voor een soort vakantie: lekker genieten van het witte strand en de warme zon!
De eerste dag hebben we quad gereden. Dit duurde ongeveer 2 uur en we hadden een onwijs gave route door de duinen, langs palmbomen en over het strand. De terugweg reden we over de weg, dus we moesten natuurlijk even testen wat de maximum snelheid was. We kwamen uit op 75 km/h, lekker scheuren dus.

Op woensdag hebben we de Ocean Safari gedaan. We gingen met een grote speedboot de Indisce Oceaan op, opzoek naar zeedieren. We hadden 1 doel en dat was zwemmen met de Whale Shark. Dit is een hele grote haai die voor mensen niet (echt) gevaarlijk is. Na een een wilde tocht over de golven zien we al snel 3 dolfijnen zwemmen naast onze boot, wauw! En nog geen 5 minuten later zien we een donkere vlek in het water. De gidsen kijken nog eens goed en ja hoor, het is een Whale Shark. Snorkels op, benen overboort en we springen allemaal tegelijk in het water. Wat gaaf we zwemmen gewoon met een haai van ongeveer 6 meter. Best groot, maar ze zijn er groter wordt ons na afloop verteld. Ook zien we 2 hele grote zeeschildpadden en een Bultrug met een jong! Wat een topdag.

De donderdag gaan we kajakken. Een beetje sporten op vakantie kan geen kwaad. De hele dag zijn we buiten en de Afrikaanse zon is fel, dus er wordt heel wat zonnebrand gesmeerd. We kajakken naar een eiland waar ongeveer 800 mensen wonen. Hier is geen electriciteit en stromend water. Wel hebben ze een klein schooltje en een provisorisch ziekenhuis. We krijgen een rondleiding over het eiland en daarna krijgen we een heerlijke lunch bestaande uit o.a. krab, mosselen en vis! Je moet er van houden... dus sommige van onze groep konden niet echt genieten van deze lunch.
Op vrijdag krijgen we surfles. Het lijkt zo makkelijk, maar dat viel even vies tegen. De stroming was erg sterk. Dus we waren meer bezig met continue terug zwemmen, dan echt golven pakken. Misschien moet ik gewoon nog wat meer oefenen...

Vorige week en deze week bestaan gewoon weer uit vrijwilligerswerk. Eerst gaf ik sport op verschillende NCP’s. Dit was leuk, maar het gaf mij niet veel voldoening. Ik wilde echt wat kunnen betekenen voor de kinderen, daarom geef ik nu les op NCP Ezulwini samen met Nanna.

Elke dag moeten wij 10 minuten met de lokale bus en vervolgens nog 10 minuten lopen. De NCP bestaat uit 1 klaslokaal waar een leraar op vrijwillige basis lesgeeft. Er zijn 50 kinderen tussen de 3 en de 5 jaar die elke dag naar deze NCP komen. Op de NCP krijgen de kinderen 2x eten (ontbijt & lunch) en les. Wij als vrijwilligers helpen de leraar met lesgeven. We leren de kinderen de basis van het Engels, dus o.a. de dagen van de week, de maanden van het jaar, tellen, het alfabet en vormen. Het is erg leuk om les te geven, maar 50 schreeuwende kinderen is soms ook erg vermoeiend. Zeker als ze geen goed Engels spreken en ze mij dus niet goed begrijpen. Dit werk geeft mij nu wel meer voldoening, omdat sommige kinderen Engels erg moeilijk vinden en ik hen daar dus mee kan helpen.

Volgende week dinsdag vertrekken we naar Kaapstad. We zullen hier 10 dagen overdoen en stoppen in St. Lucia, Durban en Port Elisabeth. In Kaapstad ga ik weer 2 weken vrijwilligerwerk doen. Het project is nog onbekend, maar daar zal ik jullie snel over bijpraten natuurlijk.

Liefs!

• 11 November 2014 - 10:04

Christien Ferrari:

Wat een mooi verslag Camille. Ik had via foto's en onze gesprekjes al wat gehoord en gezien natuurlijk, maar wel heel leuk om het nu in een verslag terug te lezen. Mooi werk wat je daar doet en zo kun je, al is het voor een aantal kinderen, toch het verschil maken!

• 12 November 2014 - 10:54

Cora Van Chuppen:

Genoten van het verslag,wat maak jij veel mee,kijk uit naar het volgende bericht!!!
    Heel fijne tijd gehad met Pap en Mam in de Ardèche,heel veel gedaan!!
    Je Vader was haast aan vakantie toe toen hij thuis kwam.
    Heel veel sterkte met les geven aan moeilijke Kids!!!
    Dikke knuffel van Oma.